Scheepslog

Op deze pagina zijn belevenissen van onze gasten en bemanning te lezen.

Canarische Eilanden

Astrid : 29/01/2012 14:07 : Scheepslog

Het is januari 2012. Ik zit s’avonds laat op het havenhoofd van Funchal op Madeira te kijken in het donker van de Atlantische Oceaan. De gezellige drukte op de boulevard laat me even koud. Daar heb ik nu geen aandacht voor. Ik kijk uit over de zee en wacht op dat lichtje dat komen moet. Dan zie ik vanuit het oosten een lichtje opdoemen dat langzaam groter wordt. Het lichtje wordt rood en groen en komt recht op me af. Wat later zie ik duidelijk top en boordlichten en een witte romp eronder, twee grote masten met ra zeilen. Het kan niet anders dat moet “de Astrid” zijn. more »

Mijlenmaker Greenock – Vlissingen

Astrid : 20/08/2011 14:00 : Scheepslog

Eindelijk, na een jaar studeren was het weer tijd om aan te monsteren op de Astrid. Na een schitterende reis dwars door Schotland met trein en bus kwam ik aan in Greenock. De Astrid had in de voorgaande reis meegedaan aan de Tallshiprace tussen Waterfort en Greenock. Hierbij werd ze tweede in haar klasse en vierde overall. more »

Tallshiprace Waterford – Greenock

Astrid : 20/07/2011 14:05 : Scheepslog

Met een huiselijk en goed ontvangst ben ik aangekomen op de Tall Ship Astrid. Op een mooie centrale plek in Waterford liggen we aan de kant afgemeerd. Langzamerhand leer ik al de andere Trainees kennen. We hebben een leuke groep als ik het zo zie. more »

Harlingen – Vlissingen

Astrid : 25/09/2010 14:10 : Scheepslog

Zaterdag 25 september 2010
Het was een pittige reis. Windkracht 7 hadden we zaterdag  en hoge golven 2 a 3 meter, maar de Astrid danste er mooi doorheen. Gisteren wilde we om 7 uur vertrekken we zaten in IJmuiden, terwijl  de planning Scheveningen was, maar het weer dermate slecht weer, dat we in IJmuiden hebben afgemeerd. more »

Tallshiprace Hartlepool – IJmuiden deel 5

Astrid : 16/08/2010 14:23 : Scheepslog

Het einde van de reis is nabij. Ik schrijf dit terwijl het Noord-Hollandse landschap aan mij voorbij raast van Den Helder naar Alkmaar op weg naar huis. De Astrid is ondertussen de haven van Den Helder alweer uit en bezig met het laatste deel van de reis naar IJmuiden. more »

Tallshiprace Hartlepool – IJmuiden deel 4

Astrid : 15/08/2010 14:22 : Scheepslog

Met een naam als Stuurman wordt er al snel gedacht dat sturen wel in je bloed zit. Tijdens de wacht bevind ik me hierdoor al snel achter het roer alwaar ik met lichte paniek afwisselend naar het kompas en naar de horizon kijk om de koers enigzins te behouden. Het schip wil namelijk wel links of rechts, maar rechtdoor zee, dat gaat niet zo makkelijk. more »

Tallshiprace Hartlepool – IJmuiden deel 3

Astrid : 14/08/2010 14:20 : Scheepslog

Het leuke aan een internationale boot is dat mensen je al snel iets willen leren van vanuit hun eigen cultuur. Zo zingen de russen regelmatig wat Russische zeemansliederen en kan men aan boord bijna een gehele taalcursus Frans of Nederlands volgen. Termen zoals ‘schip’ en ‘wiel’ maar ook ‘Pippi Langkous’ zijn hierdoor al in drie verschillende talen te horen tijdens het eten. Het is namelijk tijdens het eten dat iedereen samenkomt en elkaar weer even spreekt. De rest van de dag heeft iedereen zijn eigen schema met wachttijden, slaapuurtjes en taken aan boord zoals schoonmaken en afwassen. more »

Tallshiprace Hartlepool – IJmuiden deel 2

Astrid : 13/08/2010 14:18 : Scheepslog

(Ivm met zeeziekte is de column van donderdag komen te vervallen).

De afgelopen 24 uur is mijn enthousiasme voor zeilen toch wat afgenomen. Ik, samen met vele anderen, heb namelijk redelijk zeeziek op bed gelegen vanwege een zware storm en de daarbij behorende schommelingen. Meteen na het ontbijt was het raak en vertrokken mijn broodjes lina recta richting de zeebodem. De rest van de dag ben ik niet in staat geweest om langer dan vijf minuten mijn kooi uit te komen, zonder beloond te worden met een snel stijgend gevoel van misselijkheid. more »

Tallshiprace Hartlepool – IJmuiden deel 1

Astrid : 11/08/2010 14:14 : Scheepslog

Tja, daar sta je dan in Hartlepool, Engeland na een nacht op de ferry vanuit Ijmuiden. Na het traditionele Engelse welkom (regen) was het meteen tijd om in te schepen aan boord van elk zeilmeisje’s natte droom, de Astrid. Ruim 40 meter zeewaardige zeilboot waarmee je Somalische piraten platwalst en van haaien haaiensoep maakt. more »

Vertrek Denmarken, Op naar Zweden

Astrid : 25/07/2010 14:29 : Scheepslog

Saturday morning, after an evening with beautifull fireworks the day starts for the new trainees on board Tall Ship Astrid with learning the ropes and going aloft. We prepare the ship and the new crew for the departure that afternoon. Slowly the port of Aalborg is getting empty, with the 70 ships taking part leaving one after the other in the parade of sail.  more »